24.06.20 u 21:27

MA DA?

Kako se riješiti – komaraca

Prema studiji objavljenoj u znanstvenom časopisu Current Biology, čini se da komarci mogu zapamtiti ko ih je pokušao 'srediti'.

Tjeranje komaraca rukom ipak može biti dobra metoda obrane od tog insekta, čak i ako ga ne pogodimo, otkrivaju znanstvenici.

Prema studiji objavljenoj u znanstvenom časopisu Current Biology, čini se da komarci mogu zapamtiti ko ih je "pokušao srediti".

Insekt povezuje miris čovjeka s lošim iskustvom, pa ga pokušava izbjeći ako je to moguće.

Skupina istraživača predvođena biologom Jeffreyem Riffelom sa sveučilišta Washington u Seattleu tvrdi kako komarci ne biraju slučajno svoje žrtve, nego traže određene tipove. Tako kalifornijska vrsta Culex tarsalis, koja je srodna učestalom Culex pipiensu, ljeti većinom napada ptice, a zimi sisavce.

Oko 24 sata kasnije isti su komarci proučeni u olfaktometru, stroju za mjerenje mirisa. Komarci su imali izbor između mirisa ranije preferiranog ljudskog tijela i kontrolnog mirisa.

Insekti su izbjegavali već poznat miris, što je znak da se sjećaju neugodnog iskustva iz prijašnjeg dana.

"Jednom, kad su komarci naučili mirise na 'težak' način, ti su mirisi u njima izazvali odbojne reakcije" na isti način kao što su odgovorili na miris jednog od najuspješnijih repelenta, istaknuo je Riffel.

"Štoviše, komarci danima pamte miris. Shvativši kako komarci donose odluke o tome koga napasti i što utječe na to ponašanje, mi možemo bolje shvatiti gene i neuronske temelje tog ponašanja. To bi moglo dovesti do djelotvornijih načina za kontroliranje komaraca".

Kao i kod ljudi, u procesu učenja važnu ulogu igra dopamin. Oni komarci koji zbog genetskih mutacija ne mogu proizvesti taj neurotransmiter imali su poteškoća u procesu učenja. No znanstvenici upozoravaju da je pobjeda u borbi s komarcima vrlo daleko.

"Nažalost, ne postoji način da shvatimo što točno komarca privlači određenim osobama - pojedinci su sačinjeni od jedinstvenih molekularnih kombinacija koji uključuju kombinaciju više od 400 kemikalija", istaknula je jedna od koautorica istraživanja.

KOMENTARI NA ČLANAK

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove magazina SUTRA.BA. Online magazin SUTRA.BA zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara SUTRA.BA nije dužan obrisati sve komentare koji krše pravila.

Komentarisanje na ovu vijest nije dozvoljeno !

Najčitanije:

• 24 Sata